Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej obejmują ich różne rodzaje. Uczniowie uczęszczają na te, które realizują zalecenia z opinii, orzeczenia bądź stanowią wynik obserwacji. Znaczna część uczniów uczestniczy w różnorodnych zajęciach, które usprawniają sferę emocjonalną oraz społeczną. W tym wpisie skoncentruję się na zaplanowaniu pracy oraz przedstawieniu mojego pomysłu na cykl wspierający uczniów w tych obszarach.
Każde zajęcia muszą posiadać określony program. Dzięki temu możliwe jest planowanie pracy, zakresu tematów i ich realizację. Oczywiście plan jest drogowskazem i aktywności, zadania czy ćwiczenia zawsze dopasowujemy do dziecka lub grupy, z którą pracujemy.
W swojej propozycji chciałabym skoncentrować się na procesie poznawania siebie, odkrywania mocnych stron poprzez odniesienie się do posiadanych zasobów. Uważam, że inne, ważne aspekty odnoszące się do życia i funkcjonowania w społeczności będzie o wiele łatwiej realizować, gdy uczeń pozna siebie z ograniczeniami i możliwościami. Oczywiście to zawsze jest proces, który wymaga czasu, cierpliwości i systematyczności. Wszelkie materiały warto potraktować jako bazę, która stanowi inspirację i wskazówki w radzeniu sobie z trudami codzienności.
Bazując na prezentowanych poniżej materiałach wskazałabym następujące cele:
- wzmocnienie samooceny
- odkrycie posiadanych mocnych stron
- zwiększenie świadomości na temat siebie
- poznanie własnych wartości w życiu
- nabycie wiedzy na temat wartościowych relacji
- poznanie własnych możliwości
- zrozumienie słabych stron i ograniczeń
Prezentowana propozycja tematów:
- Poznaję siebie- rozmowa o tym, co ważne.
- Rozwijanie świadomości o otaczającym środowisku społecznym i jego wpływie.
- Zwiększenie świadomości emocjonalnej poprzez ćwiczenia w określaniu własnego samopoczucia.
- Określanie własnego stanu emocjonalnego i poznanie różnorodnych emocji- usprawnianie kompetencji emocjonalnych.
- Rozmowa o trudnościach- lepsze poznanie siebie poprzez omówienie różnych sytuacji z życia codziennego.
- Usprawnianie kompetencji emocjonalnych poprzez poznanie wartości mających znaczenie w życiu.
- Wspieranie odporności w reakcji na trudne wydarzenia (skoncentrowanie się na wglądzie we własne emocje).
- Poznanie znaczenia relacji w życiu człowieka
- Ćwiczenia w wyrażaniu emocji w zdrowy i bezpieczny sposób.
- Kształtowanie wiedzy i znaczenia motywacji w życiu codziennym.
- Rozwijanie odporności psychicznej w kontekście różnych trudnych sytuacji dnia codziennego.
- Kształtowanie świadomości emocjonalnej poprzez odkrycie posiadanych zasobów i kompetencji.
- Znaczenie celów w kształtownik siebie i rozwijaniu talentów
- Ćwiczenia lepszego rozumienia emocji poprzez odniesienie ich społeczności.
- Rozwój kompetencji emocjonalnych poprzez tworzenie bezpiecznych i wartościowych relacji.
- Umiejętne budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby poprzez skoncentrowanie się na sukcesach.
Tematy i cele możesz wykorzystać jako inspirację do własnego zaplecza. Możesz także skorzystać z moich gotowych propozycji, które znajdziesz do nabycia w sklepie. Na dwóch poniższych cyklach oparłam prezentowaną przeze mnie treść.
Pierwszy materiał:
Karty na zajęcia emocjonalno-społeczne dla klas 4-8 – POZNAJĘ SIEBIE
Drugi materiał:
Karty na zajęcia emocjonalno-społeczne dla klas 4-8 – ZNAM SIEBIE
Poznaję siebie znam siebie