Wiek dorastania jest okresem pełnym wyzwań i nowych emocji. Młodzi ludzie zaczynają poznawać siebie bardziej, nawiązują wiele różnorodnych relacji, odczuwają intensywne emocje, badają własną tożsamość i próbują znaleźć swoje miejsce w świecie.
W tym okresie niezwykle istotne jest posiadanie i wsparcie bliskich osób. Nastolatkowie często przeżywają różne sytuacje bardzo emocjonalnie, są bardziej krytyczni i przejmują się własnym wyglądem, co wpływa na samoocenę. Z. Zaborowski otwarcie twierdzi, że dziecko, które doświadcza akceptacji przez rodziców ma wysokie poczucie własnej wartości. Środowisko domowe ma w tej kwestii ogromne znaczenie i rzutuje na funkcjonowanie w społeczeństwie.
Na pozytywny obraz siebie wpływają różnorodne czynniki, w swojej koncepcji M. Ryś wskazuje chociażby na takie:
-pokazywanie dziecku możliwości oferowanych przez otaczający świat
-kształtowanie postawy skoncentrowanej na odważnym podejściu do świata
-wspieranie pozytywnych cech u dziecka oraz po doświadczeniu porażki
-kształtowanie poczucia pewności siebie u dziecka oraz wskazywanie na prawidłowe wzorce
-odczuwanie zaufania rodziców wobec dzieci
Kształtowaniu pozytywnej samooceny sprzyjają także prawidłowe relacje pomiędzy rówieśnikami. Osoby z niską samooceną wykazują ostrożność w relacjach, unikają ryzyka, bardzo przeżywają krytykę i nie do końca wierzą pochwałom, choć bardzo ich potrzebują.
W dużej mierze wspierające postawy zarówno rodziców jak i nauczycieli czy specjalistów mają ogromne znaczenie w kształtowaniu pozytywnego obrazu siebie. Okazywanie wsparcia w trudnych chwilach czy motywowanie do działania może mieć ogromne znaczenie dla młodych ludzi, aby wierzyć w siebie. Samoocenę można także wzmacniać przez różnorodne ćwiczenia. Skoncentrowanie się na mocnych stronach czy lepsze poznanie siebie może być istotnym elementem w procesie budowania przyjaznego obrazu własnej osoby.
Wielu specjalistów ma możliwość pracy z uczniami i pochylenia się nad tymi zagadnieniami. W celu dania wsparcia w tym temacie zostawiam kartę, która może stanowić inspirację do podjęcia próby budowania pozytywnego obrazu siebie.
Jeśli Wam spodoba się materiał i macie potrzebę dalszej pracy to zapraszam zerknąć w mój zestaw Dbam o siebie- cykl materiałów dla uczniów 10+
Przy napisaniu artykułu pomocne były mi treści artykułu J. Katy, Poczucie własnej wartości u młodzieży. Wymiar teoretyczny i praktyczne implikacje, Nauczyciel i Szkoła 2018/3, nr 67
0 komentarzy dla “Pozytywny obraz siebie u młodych ludzi- co go wzmacnia?”