Myślę, że wakacyjny odpoczynek mieści w sobie dwa oblicza. Zdecydowanie częściej wspomina się o wakacjach w kontekście odpoczynku, wolnego czasu i radości z powodu wolnego od szkoły. Jednakże jest także grupa dzieci, która zostaje pozbawiona bezpiecznej przystani szkoły. Brak obecności kolegów oraz wsparcia pedagoga może przyczynić się do pogorszenia sytuacji danego dziecka. Chciałabym dziś wspomnieć o tych dzieciach i wszystkich tych trudnych sytuacjach, o których nie mówi się zbyt często.
WSPARCIE DLA DZIECKA:
Możemy sobie odpowiedzieć na trzy ważne pytania odnoszące się do bezpieczeństwa dzieci:
-Czy mam pewność, że dziecko jest bezpieczne i będzie w okresie wakacji?
-Czy wiem, że dziecko ma bezpiecznego dorosłego na którego może liczyć?
-Czy myślę, że dziecko wie, gdzie może szukać pomocy?
Jeśli na jakieś pytanie odpowiemy przecząco i nie mamy pewności, że dziecko będzie bezpieczne, koniecznym krokiem jest powołanie zespołu i wspólne wypracowanie działania. Częstym jest, że dziecko otoczone jest wsparciem na terenie szkoły, dodatkowo system wspierany jest przez różne instytucje (np. MOPS). Sieć wsparcia działa przy współudziale wszystkich, dlatego w wyniku braku któregoś z elementów (urlop pedagoga) system ulega zmianie. Przez okres wakacji wsparcie spoczywa na osobach spoza obrębu szkoły. Warto pamiętać, że tylko pilne sytuacje mogą wymagać wyjątkowej obecności bądź nawiązania kontaktu w okresie wakacyjnym. W takim przypadku osoba wspierająca powinna posiąść wszystkie cenne informacje, które mogą być pomocne i będą niezbędne w procesie udzielania wsparcia.
Szkoła nie będzie miała możliwości pozostać w kontakcie z rodziną dziecka, ale kontakt utrzymywać będą instytucje, które nie mają w tym czasie okresu urlopowego.
O czym warto pamiętać?
Pomoc dziecku jest udzielana przez cały czas, a przerwa wakacyjna nie może stanowić momentu, że uczeń zostanie pozbawiony pomocy i wsparcia ze strony innych osób czy instytucji.
Wiele możliwości
Pamiętam rozmowę z rodzicem i siódmoklasistą u którego dało się zobaczyć pogorszenie nastroju. Uczeń skarżył się na brak sił, niechęć i sam przyznał, że szkoła jest dla niego odskocznią. Tutaj ma znajomych i czuje się dobrze. Czasami wydaje się, że w „klasycznej depresji” jedynym objawem jest chęć leżenia w łóżku, a tak nie musi być. Na spotkaniu z rodzicem ustaliliśmy, że przez okres wakacji uczeń będzie korzystał ze wsparcia psychologa w Ośrodku Interwencji Kryzysowej i rodzic oczekiwał też na wizytę u psychiatry.
W toku rozmowy próbowaliśmy znaleźć sposoby, które pomogą w okresie wakacyjnym. Osobiście podzieliłabym je na trzy kategorie:
–co ja mogę sam/a zrobić, aby sobie pomóc?– tutaj uczeń może skupić się na tym, co pomaga mu w zmianie nastroju (pisanie, malowanie, ruch, ćwiczenie), każdy ma coś swojego, co lubi i ważne, aby to wyszukać, by móc się odwołać do własnych zasobów w sobie
–co mogą zrobić dla mnie inni? -w trudnych chwilach warto rozmawiać z kimś, kto daje nam wsparcie i możemy na tą osobę liczyć, znajomy bądź dorosły, obecność drugiej osoby pozwala przetrwać i dzięki temu mamy siłę (to mogą być również rozmowy na zwykłe tematy)
-kto może mi pomóc?- pamiętanie o osobie specjalisty, która wspiera. Natomiast jeśli jest potrzeba, aby przekazać swoje trudności, a trzeba oczekiwać na wizytę można też opisywać swoje uczucia, myśli i przeżycia. Zawsze też czeka wsparcie, gdy zadzwoni się na 116 111
Chciałabym także zaproponować coś, czego dotychczas nie praktykuje się. Oprócz świadectwa z ocenami uczniowie otrzymają także Ulotkę pełną wsparcia. Na trudne chwile, aby mogli przypomnieć sobie o posiadanych zasobach i dostępnych możliwościach.
Możecie pobrać z linku poniżej niezwykły DODATEK DO ŚWIADECTWA
https://strefadobrejedukacji.pl/wp-content/uploads/2024/06/Dodatek-do-swiadectwa.pdf
Materiał oraz fragment tekstu użyty we wpisie pochodzi z pozycji Pedagogiczny pomocownik cz. 2- materiały pomagające zakończyć dobrze rok szkolny
0 komentarzy dla “Świadectwo pełne wsparcia”