W tym wpisie przedstawię Wam mój pomysł na innowację w oparciu o mój autorski materiał. Przede wszystkim biorę sobie do serca słowo innowacja, czyli coś co jest nowatorskie, a być może wychodzi poza utarte schematy. W swoim materiale ograniczyłam do minimum użycie kart pracy. Jest mnóstwo działania, poznawania, odkrywania. Każdego dnia przez wspomniany kwadrans można wykonywać daną aktywność i działać oraz poznawać ważne treści z zakresu edukacji emocjonalnej.
Tytuł innowacji: Kwadrans dla emocji
Opis innowacji:
Dzieci każdego dnia wykonują ćwiczenie bądź zadanie, które odnoszą się do zagadnienia związanego ze sferą emocjonalną i przyjaznymi relacjami. Zadania podzielone są na trzy kategorie: SPOTKANIE, EMOCJE, POMOC KOLEŻEŃSKA
Wstęp
Edukacja emocjonalna jest bardzo istotna w całościowym procesie rozwoju dzieci. W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny wzrost zainteresowania właśnie tematyką emocji, sfery psychicznej oraz dobrostanem psychicznym. Jest to kluczowe, ale też wymagające pewnych zasobów i mądrości w odpowiednim pokierowaniu działań oraz wszelkich aktywności. Dzieci przychodzą do szkoły nie tylko z potrzebą nauczenia się czegoś nowego, ale z jakimś zapleczem emocjonalnym, trudnościami, uczuciami. Tak, jak uczymy pisania i ortografii, tak ważne jest uczenie o emocjach i sposobach radzenia sobie z tymi, które określa się jako trudne.
Aktywności, które są całością w jakimś aspekcie, nie wymagają przeprowadzenia ich w trakcie określonych zajęć. Swoboda w wykonywaniu aktywności pozwala na ich realizację w wybranym czasie dostosowanym do grupy. Odnoszą się one do codziennych sytuacji, co może dać przestrzeń na poznanie ich, a przy tym lepsze zrozumienie.
Pomiędzy krótkimi opowiastkami dzieci będą mogły żywo doświadczać różnych sytuacji społecznych oraz uczuć, które mogą powstać w wyniku ich. Ćwiczenie można wykonać pomiędzy blokami, na początku zajęć lub na koniec. W zależności od możliwości i wyboru prowadzącego. W tym nie chodzi o proces nauczania, ale pokazanie jakiejś perspektywy, porozmawianie, wspólne zastanowienie się i działanie.
Cele główne:
-wspieranie kompetencji emocjonalno-społecznych -nabywanie postaw opartych na rozumieniu emocji, umiejętnym stawianiu granic oraz radzeniu sobie z trudnymi emocjami
-poznanie bezpiecznych i przyjaznych zasad życia społecznego
Cele szczegółowe:
-wspieranie adaptacyjnych zachowań i postaw w trudnych sytuacjach
-uświadamianie roli emocji w życiu
-przekazywanie wiedzy na temat regulacji emocji
-przekazywanie kompetencji potrzebnych przy umiejętnym stawianiu granic oraz współpracy
Przewidywane korzyści:
-uczniowie wiedzą, że mają prawo wyrażać każdą emocję
-uczniowie znają sposoby rozwiązywania trudnych sytuacji bez użycia przemocy
-uczniowie wiedzą, że uczucia i emocje są ważne
-uczniowie wiedzą, że wzajemna pomoc koleżeńska jest ważna
Tematyka aktywności:
Moduł Spotkanie:
- Przywitanie
- Przywitanie nie jedno ma imię
- Moje i Twoje
- Mowa gestów
- Koło rozmowy
Moduł Emocje
- Smutek i radość
- Daję Ci radość
- Wędrówka złości
- Wywiad ze strachem
- Emocje dobrze znamy
Moduł Pomoc koleżeńska
- Drzewo pełne piękna
- Słowa pełne wsparcia
- Bezpieczne motyle
- Mądra pomoc
- Problemy małe i duże
Ewaluacja:
Uczniowie na koniec każdego modułu biorą udział w rozmowie odnośnie tego, co najbardziej zapamiętali i dzielą się swoimi wrażeniami. Na koniec innowacji każdy uczestnik uzupełnia swoje własne lustro i w nim rysuje to, co najbardziej kojarzy mu się z powiedzenie „Z emocjami mi do twarzy” opierając się na treściach z modułów.
Materiał do zrealizowania innowacji możecie znaleźć w linku: Kwadrans dla emocji czyli twórcza innowacja
Dzień dobry. Ile kosztuje innowacja?
Dzień dobry Pani Elu, materiał kosztuje 29 zł. Z pozdrowieniami.
Dzień dobry, czy jest przewidziany certyfikat za uczestnictwo w projekcie?
Jestem zainteresowana opłacę blikiem za materiał
W jaki sposób można opłacić dostęp??? Gdzie znajdę numer konta???
Ewelina Olszynka chciałbym kupić innowację można i nr. Konta