Jest to ocena, a jednocześnie podsumowanie osiągniętych efektów, zrealizowanie postawionych celów, które były ustalone w trakcie zajęć z pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
Na każdych zajęciach prowadzący wraz z dzieckiem podejmują aktywności, które mają usprawniać określone funkcje, a także realizować cele.
Taka ocena pozwoli ustalić kierunek dalszych działań oraz określa czy dalsza pomoc jest zasadna. Jeśli tak, to na jakich warunkach.
Każda pomoc udzielana mądrze powinna podlegać systematycznej ocenie. Wymagane jest to na pewno jeden raz w roku szkolnym.
Rozporządzenie nie wskazuje dokładnie częstotliwości dokonywania takiej oceny. Natomiast prowadzący ma obowiązek zapisać efekty, postępy, dlatego najczęściej taką ocenę tworzy się na koniec roku, aby podsumować pracę.
Fragment zapisu z rozporządzenia:
“Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w formach, o których mowa (…) oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia”.
Czy jest obowiązek spotkania z rodzicami i przedstawienia swojej oceny i w jakiej formie tworzy się dokument?
Nie ma takiej potrzeby oraz obowiązku dla uczniów posiadających opinie lub biorących udział w zajęciach na wniosek.
Forma takiej oceny jest dowolna i ważne, aby zawierała najważniejsze informacje.
Przykład takiej oceny z zajęć emocjonalno-społecznych:
–nazwa zajęć: np. zajęcia emocjonalno-społeczne
–ocena efektywności realizowanych form pomocy: Uczennica na zajęciach usprawniała zdolność regulacji emocji. Poznała różne adaptacyjne sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Zna także różne sposoby radzenia sobie ze stresem. Wie także jakie działania może podjąć w sytuacjach konfliktowych. Potrafi częściej przewidzieć skutki swoich działań dla drugiej osoby, kiedy zachowa się gwałtownie i nieprzemyślanie. Wie, że każdą trudną sytuację można rozwiązać bez użycia siły.
–wnioski do dalszej pracy: Należy w dalszym ciągu usprawniać kompetencje emocjonalne, a zwłaszcza sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami.
Potrzebujecie więcej takich wskazówek odnośnie przygotowania dokumentacji? Zerknijcie do mojej pozycji, która zawiera wszystko to, co ważne: Pedagogiczny pomocownik cz. 2- materiały pomagające zakończyć dobrze rok szkolny
0 komentarzy dla “Kilka słów o ocenie efektywności”