W tym wpisie przedstawię Wam mój pomysł na innowację w oparciu o mój autorski materiał. Przede wszystkim biorę sobie do serca słowo innowacja, czyli coś co jest nowatorskie, a być może wychodzi poza utarte schematy. W swoim materiale zastosowałam moją autorską metodę, tzw. METODA MAPY. Nazwa pochodzi stąd, że każdy pracujący z materiałem otrzymuje coś na wzór mapy, czyli drogowskazu wedle którego podąża w określonym kierunku. Mapa właśnie temu służy, że dzięki niej możemy podążać i przy jej dobrym użyciu mamy możliwość dojść do celu. Podobnie jest w pracy z tym materiałem. Podążanie za wskazówkami może w jakimś stopniu wyczerpać temat, a dzięki temu stanie się on zrozumiały i bliski. Proces w którym odbywa się praca wyobrażam sobie jako coś, co jest oswajane i poznawane w różnym stopniu. W tym module rola prowadzącego jest trochę inna. Można pomagać, towarzyszyć, obserwować i działać w zależności od potrzeb grupy, która wykonuje określone działania i aktywności.
Tytuł innowacji: Dlaczego motyle nie mają kompleksów?
Opis innowacji:
Zaproponowana METODA MAPY inspiruje do działania w trochę inny sposób. Koncepcja materiału bazuje na treściach, które odnoszą się do wydobycia tzw. piękna wewnętrznego i posiadanych zasobów przez każdego. Materiał mieści w sobie także refleksje wskazujące na to, co ważne w życiu w odniesieniu do uniwersalnych wartości jak: dobro, wzajemne wsparcie, wiara w siebie i własne możliwości. Materiały są także próbą dociekania i badania rzeczywistości opartej na zasobach wniesionych przez grupę pracującą w danym momencie z materiałem. Każdy ma okazję dać kawałek swojej rzeczywistości. Uczniowie bazują na własnych doświadczeniach i wizji świata. Jednakże mają okazję podzielić się refleksją z innymi oraz wysłuchać innej perspektywy, stąd zadania w grupach, które zawsze pojawiają się w tym modelu.
Oczywiście pomysły, interpretacje uczniów nie mogą być postrzegane w kategoriach dobre i złe. Wszystkie są po prostu twórcze, odmienne i opierają się na perspektywie danej osoby. Uczniowie będą mieli możliwość przyjrzeć się ważnym treściom, które na pewno nie są im obce. Uczniowie będą mieli też możliwość podziałać poza utartym schematem zajęć w modelu klasycznego scenariusza.
Uczniowie zapoznają się z poszczególnymi etapami MAPY i krok po kroku podążają za jej wskazówkami. Zawsze temat zaczyna się od pracy indywidualnej, gdyż stanowi swego rodzaju zatrzymanie i poznanie zagadnienia na wzór wprowadzenia. Tempo pracy może ustalić grupa, gdyż z reguły, gdy jedna osoba przejdzie do kolejnej aktywności, to włączają się kolejne osoby podążające do kolejnych działań. Uczniowie mogą samodzielnie dobierać się w grupy lub z pomocą prowadzącego. Jest to zależne od możliwości i zdolności danej grupy klasowej. Grupy nie powinny być duże, aby każdy mógł wnieść swój wkład w proces budowania koncepcji przy danym zadaniu oraz ważne jest, aby każdy miał możliwość podzielenia się własnymi pomysłami.
Idea materiału opiera się także na tym, aby pokazać, że dany temat może stanowić owoc działań twórczych i refleksyjnych uczniów, a nie jedynie prowadzącego (oczywiście on jest cały czas ważny). Materiał daje możliwość działać każdemu uczniowi poprzez dzielenie się refleksją. Każdy uczeń może zapisać swoje własne refleksje i dać swój kawałek, który będzie stanowił ważną cześć zajęć.
Wstęp
Materiał nie stanowi klasycznych scenariuszy ani kart pracy. Praca opiera się na opracowanej metodzie- METODA MAPY. Nazwa pochodzi stąd, że każdy pracujący z materiałem otrzymuje coś na wzór mapy, czyli drogowskazu wedle którego podąża w określonym kierunku. Mapa właśnie temu służy, że dzięki niej możemy podążać i przy jej dobrym użyciu mamy możliwość dojść do celu. Podobnie jest w pracy z tym materiałem. Podążanie za wskazówkami może w jakimś stopniu wyczerpać temat, a dzięki temu stanie się on zrozumiały i bliski. Proces w którym odbywa się praca wyobrażam sobie jako coś, co jest oswajane i poznawane w różnym stopniu. W tym module rola prowadzącego jest trochę inna. Można pomagać, towarzyszyć, obserwować i działać w zależności od potrzeb grupy, która wykonuje określone działania i aktywności.
W odróżnieniu od scenariusza każdy ma tutaj przestrzeń do działania. Jest możliwość zarówno pracy w grupie, pojedynczo jak i w grupie klasowej. To daje możliwość pracy i wkładu dla każdego. Uczeń jest pochylony nad materiałem, wedle którego podąża, aktywnie działa, zgłębia i wysnuwa refleksje. Praca w takim wymiarze pozwala na odkrycie i wykorzystanie zasobów każdej osoby. Uczestnicy nie tylko odbierają treść, ale aktywnie ją tworzą oraz współtworzą. Rola prowadzącego jest odrobinę odmienna od klasycznej. Tym razem to nie on tworzy zajęcia, a zajęcia tworzą się przez uczniów. Jednakże jego rola jest również kluczowa, gdyż musi dopasować swoje działania w zależności od potrzeb i oczekiwań grupy. Moderuje na bieżąco aktywności.
Cele główne:
-wspieranie kompetencji emocjonalno-społecznych -nabywanie postaw opartych na pięknie zewnętrznym i zasobach
-poznanie wartości relacji i drugiego człowieka
Cele szczegółowe:
-wspieranie wysnuwania własnych refleksji na dany temat
-uświadamianie roli piękna wewnętrznego w życiu
-przekazywanie wiedzy na temat posiadanych zasobów oraz wzmocnienie samooceny
-rozwijanie kompetencji wspierających dobre relacji
Przewidywane korzyści:
-uczniowie wiedzą, że każdy człowiek jest ważny
-uczniowie znają wartość dobra, prawdy i szacunku
-uczniowie wiedzą, że mogą tworzyć dobre i przyjazne relacje ze sobą
-uczniowie wiedzą, że mają zasoby, które mogą wykorzystywać w codzienności
Tematyka aktywności:
PIĘKNO MOTYLA, CZYLI JAK WYGLĄDA ŚWIAT
MOJE WARTOŚCI W ŚWIECIE
NIE TYLKO MOTYL JEST PIĘKNY
PIĘKNO TO PROCES
ŚWIAT PEŁEN PIĘKNA
SIŁA WE MNIE
MOJA WARTOŚĆ
SZCZĘŚCIE DLA KAŻDEGO
Ewaluacja:
Uczniowie na koniec zajęć tworzą w grupach plakaty z inspirującymi treściami na bazie tego, co najbardziej zapamiętali. Plakaty są prezentowane i wywieszone w sali jako galeria wyjątkowych prac.
Materiał do zrealizowania innowacji możecie znaleźć w linku: Dlaczego motyle nie mają kompleksów?- materiał aktywizujący dla dzieci w wieku 11+
0 komentarzy dla “Dlaczego motyle nie mają kompleksów?- innowacja dla uczniów 11+”