Chyba każdy zna i pamięta szkołę w której wiszą na ścianach gazetki. Zdobią one ściany zarówno klas lekcyjnych jak i szkolnych korytarzy. Gazetki zazwyczaj zawierały jakieś ważne informacje, uwzględniały bieżące święta czy poruszały wybrane zagadnienie.
Dzisiaj chciałam trochę o gazetkach, a trochę o ich autorach. Przede wszystkim chciałabym, aby gazetki były tworzone właśnie przez uczniów. To oni są przecież ich odbiorcami i oni będą (jeśli będą) czytali znajdujące się tam treści. Przede wszystkim uczniowie mają ogrom pomysłów, a wielu z nich zdolności artystyczne. Nie brakuje im też pomysłów i nowatorskich rozwiązań. Myślę, że warto zaufać i uwierzyć, że uczniowie mogą zrobić to dobrze. W ogóle tworzenie gazetek przez uczniów niesie ze sobą same plusy. Kiedy zastanawiałam się nad tym udało mi się chociażby takie znaleźć z obserwacji:
-mogą zgłębić wiedzę na dany temat lub podzielić się czymś, co ich interesuje (jeśli wybiorą samodzielnie temat)
-wzmocnią poczucie sprawczości dzięki współtworzeniu i tworzeniu
-będą mieć większe poczucie odpowiedzialności za szkołę i jeśli coś stworzą dla niej będą mieć większe poczucie przynależności
-mogą mieć szansę podzielenia się swoją koncepcją, pomysłem na gazetkę, która może odbiegać od standardowej formy
Gazetki mogą być jednym z powodów włączenia uczniów w różne akcje czy inicjatywy i czerpania z ich zasobów. Często specjaliści szkolni tworzą gazetki na określony temat wybierając go sami. Ja jestem przekonana, że warto w tej kwestii zaufać młodym ludziom i spytać o ich oczekiwania, pomysły, a następnie zaangażować do procesu tworzenia.
Po wakacjach zapewne w wielu placówkach ukażą się gazetki odnoszące się do powitania uczniów, ale być może do standardów ochrony małoletnich. Te ostatnie zaczęły obowiązywać od tego roku i szkoły muszą stworzyć także ich skróconą wersję, która może mieć dowolną graficzną formę.
Tworząc materiał o standardach postanowiłam właśnie w pełni wykorzystać działania uczniów. To oni tworzą gazetki w ramach podsumowania działań. Jestem pewna, że takie gazetki, które są owocem uczniowskich działań mają większe oddziaływanie niż stworzone ręką nauczyciela czy pedagoga, którzy mają zupełnie inne zadania do wykonania (i wcale nie mają ich tak mało).
Mój materiał, którego owocem są uczniowskie działania znajdziecie pod poniższym linkiem. A jak wygląda to u Was w szkołach? Gazetki tworzą uczniowie, czy bardziej specjaliści i osoby uczące?
Bezpieczna szkoła, czyli wspólne działanie. Materiał aktywizujący dla uczniów klas 1-8
0 komentarzy dla “Szkołę tworzą też… uczniowie”