Przyroda budzi się do życia, a wraz z nią mnóstwo bogactw, które ma do zaoferowania. Wiosna przynosi nam słoneczną pogodę, więcej promieni i zaprasza do eksplorowania zmian w środowisku. Już najmłodsi wykazują zainteresowanie tym, co dzieje się za oknem, obserwują zmiany i potrafią wyrazić swoje zadowolenie na aktywności w otoczeniu przyrody.
Przede wszystkim otaczająca nas przyroda jest naszym sojusznikiem. To dzięki niej możemy żyć. Przyroda zapewnia pożywienie, drzewa dostarczają tlenu, a środowisko wraz z glebą oraz zachodzącymi w niej procesami tworzą warunki, które zapewniają nam przeżycie.
Warto mówić o środowisku, prawdziwie doświadczać go i być blisko, aby zdobyta wiedza była jeszcze bardziej zrozumiała. Dzieci w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym potrzebują dużej ilości działania. Najlepszą formą nabywania wiedzy jest doświadczanie. Taka forma nie jest możliwa do zastąpienia przez nawet najlepiej przygotowane pomoce.
Ważny aspekt odnosi się także do tego, że poznawanie i doświadczanie przyrody przez dzieci ma duży wpływ dla ich wszechstronnego rozwoju. Dodatkowo przebywanie w środowisku naturalnym stanowi okazję edukacyjną do rozwoju poznawczego, emocjonalnego i ruchowego. Nawet najlepiej wyposażone sale zabaw nie są w stanie zapewnić tego, co zapewnia przestrzeń lasu, ogrodu czy parku. W świecie w którym dzieci zmagają się z intensywnością bodźców płynących z różnych urządzeń, doświadczenie przebywania w przyrodzie może zapewnić dziecku przestrzeń pomagającą skupić się, skoncentrować bardziej czy po prostu wykazać większą uważność na to, co wokół.
Doświadczanie bliskości z przyrodą mogą zapewnić dzieciom także takie korzyści jak:
-większa świadomość otaczającej rzeczywistości
-większy stopień wrażliwości na przyrodę i związane z nią zjawiska oraz jej mieszkańców
-lepsze rozumienie roli przyrody w życiu człowieka
-rozwój kreatywności i świadomości sensorycznej
-aktywniejszy udział w środowisku przyrodniczym oraz stworzenie więzi z przyrodą, co może wpływać na dbanie o nią
W procesie doświadczania natury, dziecku powinien towarzyszyć przewodnik, który wprowadzi w świat przyrody, rozbudzi ciekawość nim, a przede wszystkim wskaże jak poruszać się w nim, aby nikomu nie zaszkodzić. Przewodnikiem może być każda osoba, która wykaże otwartość i wrażliwość na otoczenie. Nie jest to trudne zadanie, a przyroda może odwdzięczyć się swoim pięknem i zaoferować swoje skarby, które są dostępne dla każdego.
Jeśli fascynuje się odkrywanie tego, co nowe i masz ochotę spróbować odrywać tajniki przyrody zapraszam zerknąć do mojej najnowszej pozycji.
Rozmowy z przyrodą- materiał aktywizujący dla dzieci w wieku przedszkolnym- wiosna
Przy tworzeniu wpisu pomocny był dla mnie artykuł:
J. M. Godawa, W zgodzie z naturą : edukacja leśna i ekologiczna jako działania alternatywne w pracy z dziećmi z autyzmem, wyd. Edukacyjne Akapit, Warszawa 2024
0 komentarzy dla “Rozmowy z przyrodą, dlaczego są tak ważne?”