Najpierw należy zacząć od programu wychowawczo-profilaktycznego. Stanowi on nieodłączny element działań szkoły w kwestii różnych inicjatyw, akcji, zajęć, warsztatów. Zadania obejmują cały rok szkolny. Aktualizację planu wykonuje się na początku roku szkolnego, po zbadaniu potrzeb społeczności (zarówno uczniów, rodziców i kadry), gdyż szkołę tworzą wszyscy.
Jednym z elementów programu jest tworzony na początku roku szkolnego właśnie plan pracy wychowawczej. Wychowawca uwzględnia w nim tematy i zagadnienia, które są spójne z: kierunkami polityki oświatowej, planem pracy szkoły, statutem i potrzebami. Biorąc pod uwagę te czynniki, wychowawca tworzy taki plan zawierający ważne działania dla życia klasy oraz zagadnienia tematyczne.
Co zawiera plan pracy wychowawczej?
Treść planu nie została ujęta w żadnym rozporządzeniu. Dlatego też, to, co powinno znajdować się w nim wynika, chociażby z zadań zawartych w Karcie Nauczyciela, gdzie uwzględnione są zadania nauczyciela.
Co w takim planie może znajdować się?
Organizacja oraz integracja zespołu klasowego:
-ustalenie i przydzielenie funkcji pełnionych przez uczniów w samorządzie klasowym i w oddziale klasowym
-wszelkie wyjścia, wycieczki, czy imprezy związane z formą integracji i lepszego poznania się zespołu klasowego
Kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę
-wszystkie działania związane z tym zagadnieniem, np. wycieczki krajoznawcze po okolicy, udział w uroczystościach szkolnych z okazji 11 listopada i 3 maja, udział w wieczorze pieśni patriotycznych
Promocja zdrowego trybu życia w szkole
-wszelkie aktywności prowadzone przez wychowawcę, jak i z jego inicjatywy, np. zajęcia warsztatowe odnośnie zdrowego odżywiania, np. konkurs “Zdrowa kanapka”, Festiwal Witamin
Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych.
-wszystkie działania mające związek z ochroną zdrowia psychicznego dzieci, zadania prowadzone ze specjalistą szkolnym lub przez wychowawcę, np. zajęcia warsztatowe o zdrowiu psychicznym, zajęcia z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego
Określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów:
-udział uczniów w konkursach przedmiotowych, kołach zainteresowań, wyjściach o charakterze edukacyjnym, spotkania z inspirującymi ludźmi
Współpraca z rodzicami i ze środowiskiem lokalnym:
-angażowanie w akcje dobroczynne, udział w różnych wydarzeniach w lokalnej społeczności
Jakie mogą być typowe zagadnienia poruszane na zajęciach z wychowawcą:
Wrzesień:
- Moje prawa i obowiązki
 - Wybieramy samorząd
 - Bezpiecznie w szkole
 - Trudna sztuka dobrego dialogu
 
Październik:
- Zdrowie psychiczne- mam i o nie dbam
 - Każdy jest ważny i potrzebny
 - Nasze marzenia i cele
 - Uczymy się uczyć (o mnemotechnikach).
 
LISTOPAD
- Pamiętamy o tych, którzy byli
 - Pamiętamy o bohaterach narodowych.
 - Jesteśmy drużyną i współpracujemy.
 - Każdy jest ważny, bez względu na ograniczenia.
 - Klasowe Mikołajki
 
GRUDZIEŃ
- Klasowe Mikołajki
 - Dobro wspólne- czy należy o niego dbać?
 - Tradycje bożonarodzeniowe.
 - Cele i plany na nowy rok.
 
STYCZEŃ
- Podsumowujemy miniony semestr.
 - Twórczy wolny czas.
 - Bezpieczeństwo na drodze i w cyberprzestrzeni.
 - W zdrowym ciele zdrowy duch.
 
LUTY
- Kto mieszka w Internecie? Rozmowa o hejcie.
 - Moje samopoczucie- co na nie wpływa?
 - Nasze pasje i zainteresowania.
 - Każdy jest ważny, bez względu na ograniczenia.
 
MARZEC
- Każdy ma potencjał- nasze zainteresowania.
 - Planeta Ziemia to nasz dom.
 - Trudna sztuka mówienia “nie”.
 - Wiosenna integracja na świeżym powietrzu.
 
KWIECIEŃ
- Wiosenne porządki nie tylko w ogrodzie.
 - Relacje- mam i doceniam.
 - Papierosy- wróg czy przyjaciel?
 - Inny, nie znaczy gorszy.
 
MAJ
- Witaj maj, pierwszy maj.
 - Moja rodzina- rozmowy o relacjach.
 - Ruch to zdrowie.
 - Nasza malownicza okolica.
 
CZERWIEC
- Prawa dziecka nie tylko od święta
 - Bezpieczne lato-czyli jakie?
 - Podsumowujemy miniony rok.
 - Nasze wyzwania w ciągu roku.
 

0 komentarzy dla “Plan wychowawczy, o co w nim chodzi i jak go stworzyć?”