Najpierw należy zacząć od programu wychowawczo-profilaktycznego. Stanowi on nieodłączny element działań szkoły w kwestii różnych inicjatyw, akcji, zajęć, warsztatów. Zadania obejmują cały rok szkolny. Aktualizację planu wykonuje się na początku roku szkolnego, po zbadaniu potrzeb społeczności (zarówno uczniów, rodziców i kadry), gdyż szkołę tworzą wszyscy.
Jednym z elementów programu jest tworzony na początku roku szkolnego właśnie plan pracy wychowawczej. Wychowawca uwzględnia w nim tematy i zagadnienia, które są spójne z: kierunkami polityki oświatowej, planem pracy szkoły, statutem i potrzebami. Biorąc pod uwagę te czynniki, wychowawca tworzy taki plan zawierający ważne działania dla życia klasy oraz zagadnienia tematyczne.
Co zawiera plan pracy wychowawczej?
Treść planu nie została ujęta w żadnym rozporządzeniu. Dlatego też, to, co powinno znajdować się w nim wynika, chociażby z zadań zawartych w Karcie Nauczyciela, gdzie uwzględnione są zadania nauczyciela.
Co w takim planie może znajdować się?
Organizacja oraz integracja zespołu klasowego:
-ustalenie i przydzielenie funkcji pełnionych przez uczniów w samorządzie klasowym i w oddziale klasowym
-wszelkie wyjścia, wycieczki, czy imprezy związane z formą integracji i lepszego poznania się zespołu klasowego
Kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę
-wszystkie działania związane z tym zagadnieniem, np. wycieczki krajoznawcze po okolicy, udział w uroczystościach szkolnych z okazji 11 listopada i 3 maja, udział w wieczorze pieśni patriotycznych
Promocja zdrowego trybu życia w szkole
-wszelkie aktywności prowadzone przez wychowawcę, jak i z jego inicjatywy, np. zajęcia warsztatowe odnośnie zdrowego odżywiania, np. konkurs “Zdrowa kanapka”, Festiwal Witamin
Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych.
-wszystkie działania mające związek z ochroną zdrowia psychicznego dzieci, zadania prowadzone ze specjalistą szkolnym lub przez wychowawcę, np. zajęcia warsztatowe o zdrowiu psychicznym, zajęcia z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego
Określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów:
-udział uczniów w konkursach przedmiotowych, kołach zainteresowań, wyjściach o charakterze edukacyjnym, spotkania z inspirującymi ludźmi
Współpraca z rodzicami i ze środowiskiem lokalnym:
-angażowanie w akcje dobroczynne, udział w różnych wydarzeniach w lokalnej społeczności
Jakie mogą być typowe zagadnienia poruszane na zajęciach z wychowawcą:
Wrzesień:
- Moje prawa i obowiązki
- Wybieramy samorząd
- Bezpiecznie w szkole
- Trudna sztuka dobrego dialogu
Październik:
- Zdrowie psychiczne- mam i o nie dbam
- Każdy jest ważny i potrzebny
- Nasze marzenia i cele
- Uczymy się uczyć (o mnemotechnikach).
LISTOPAD
- Pamiętamy o tych, którzy byli
- Pamiętamy o bohaterach narodowych.
- Jesteśmy drużyną i współpracujemy.
- Każdy jest ważny, bez względu na ograniczenia.
- Klasowe Mikołajki
GRUDZIEŃ
- Klasowe Mikołajki
- Dobro wspólne- czy należy o niego dbać?
- Tradycje bożonarodzeniowe.
- Cele i plany na nowy rok.
STYCZEŃ
- Podsumowujemy miniony semestr.
- Twórczy wolny czas.
- Bezpieczeństwo na drodze i w cyberprzestrzeni.
- W zdrowym ciele zdrowy duch.
LUTY
- Kto mieszka w Internecie? Rozmowa o hejcie.
- Moje samopoczucie- co na nie wpływa?
- Nasze pasje i zainteresowania.
- Każdy jest ważny, bez względu na ograniczenia.
MARZEC
- Każdy ma potencjał- nasze zainteresowania.
- Planeta Ziemia to nasz dom.
- Trudna sztuka mówienia “nie”.
- Wiosenna integracja na świeżym powietrzu.
KWIECIEŃ
- Wiosenne porządki nie tylko w ogrodzie.
- Relacje- mam i doceniam.
- Papierosy- wróg czy przyjaciel?
- Inny, nie znaczy gorszy.
MAJ
- Witaj maj, pierwszy maj.
- Moja rodzina- rozmowy o relacjach.
- Ruch to zdrowie.
- Nasza malownicza okolica.
CZERWIEC
- Prawa dziecka nie tylko od święta
- Bezpieczne lato-czyli jakie?
- Podsumowujemy miniony rok.
- Nasze wyzwania w ciągu roku.
0 komentarzy dla “Plan wychowawczy, o co w nim chodzi i jak go stworzyć?”