Koniec roku szkolnego to czas tworzenia dokumentacji i podsumowania wielu działań. Specjaliści szkolni jak to w zwyczaju, mają ręce pełne roboty. Dlatego warto zaplanować wcześniej pewną część pracy. Sporo zadań może wynikać z wewnętrznych ustaleń oraz organizacji placówki. Natomiast istnieją także wytyczne zawarte w rozporządzeniu, które w jasny sposób wskazują na niezbędne dokumenty, które należy sporządzić przy okazji końca roku szkolnego.
W tym wpisie skoncentruję się także na zadaniach, z które specjalista szkolny powinien zmierzyć się.
Kwestia dokumentacji:
-sprawozdanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej: rozporządzenie jasno nie wskazuje na obowiązek wykonania takiego dokumentu, jednak warto zestawić ilość opinii, rodzajów przyznanych zajęć w celu lepszego zaplanowania organizacji
-sprawozdanie z pracy specjalisty szkolnego: odnosi się do całorocznej pracy, zapisuje się w nim wszystkie działania, które zostały podjęte na przestrzeni roku szkolnego.
Z racji braku ujednoliconego wzoru takie sprawozdanie może być sporządzone w dowolnej formie, najpewniejszym podsumowaniem pracy jest rozpisanie wszelkich aktywności wedle punktów zapisanych w rozporządzeniu)-rozporządzenie nie wskazuje jasno na formę i konieczność takiego dokumentu, ale często jest wymagane w celu podsumowania i oceny własnych działań
–ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego: podsumowanie stanowi odniesienie się do tego, co zostało ustalone na początku roku szkolnego. Ankiety czynników i ryzyka wykonywane na początku roku szkolnego badały sytuację szkolną i pozwoliły ustalić zadania (głównie tam skupia się praca nad planem), prawo oświatowe wskazuje na konieczność corocznej modyfikacji programu a początku roku ( w tym przypadku można mówić o sytuacji, że jedno wynika z drugiego), ewaluacja pozwala zebrać wszystkie działania i jest bazą do arkuszy diagnostycznych
–ocena efektywności realizowanych zajęć: jest to ocena, a jednocześnie podsumowanie osiągniętych efektów, zrealizowanie postawionych celów, które były ustalone w trakcie zajęć z pomocy psychologiczno- pedagogicznej, rozporządzenie mówi o konieczności dokonania takiej oceny i najczęściej wykonuje się ją na koniec roku
-okresowa wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia: okresową ocenę poziomu funkcjonowania ucznia tworzy się co najmniej dwa razy w roku dla ucznia, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Rozporządzenie nie wskazuje stanowczo, że taka ocena musi być tworzona każdorazowo na koniec roku szkolnego, ale powinny być dokonane co najmniej dwa razy w roku szkolnym i najczęściej dokonuje się ją w tym czasie
Poza dokumentacją szkolną ważną część pracy specjalistów stanowią spotkania z uczniami.
W tym przypadku kwestia będzie odnosiła się do uczniów, którzy objęci są pomocą bądź nie, ale samo uczęszczanie do szkoły jest dla nich wspierające. Należy pamiętać, że są uczniowie dla których rówieśnicy i wszystko co zapewnia szkoła są utożsamiane z czymś znanym i bezpiecznym. Placówka stanowi miejsce, gdzie uczeń zapomina o problemach w domu. Nie zawsze oczywiście chodzi o zjawisko przemocy, ale może być to na przykład śmierć lub choroba ważnej osoby dla dziecka. Brak szkoły i bezpiecznej otoczki związanej z nią może spowodować kumulację trudnych emocji.
Jeśli mamy takie sygnały, że okres wakacyjnej przerwy może być trudnym czasem, mamy kilka możliwości rozwiązania:
-przede wszystkim omówienie zespołowo kierunku działań wobec dziecka (wychowawca, pedagog lub psycholog oraz rodzic)
-szczera rozmowa z opiekunem/ opiekunami dziecka oraz ukazanie form pomocy w rejonie szkoły ucznia
– 800 100 100 jest to numer telefonu, gdzie specjalista i rodzic może zasięgnąć informacji odnośnie oferowanych form pomocy w poszczególnych rejonach
-spotkanie z uczniem i uzupełnienie Karty Wsparcia (wspólne stworzenie zaplecza pomocowego)
Warto zadbać o to, aby uczeń wiedział do kogo może zwrócić się w przypadku pojawienia się trudności.
Tutaj warto określić miejsca poza placówką szkolną w których będzie możliwe uzyskanie pomocy.
Opracowanie planu pomocy będzie wspierające w aspekcie, że pomimo zakończenia roku szkolnego wciąż może liczyć na innych.
Wszystkie informacje pochodzą z pozycji Pomocownik cz.2, która zawiera wspierające i merytoryczne informacje pomocne dla specjalistów szkolnych.
Pozycję można nabyć tutaj: Pedagogiczny pomocownik cz. 2- materiały pomagające zakończyć dobrze rok szkolny
Pomocna w organizacji i zaplanowaniu działań pod koniec roku szkolnego może być także moja lista kontrolna.
0 komentarzy dla “Koniec roku specjalisty, czyli jak zakończyć dobrze rok szkolny”