Diagnoza stanowi istotne działanie. Przeprowadza się ją w celu określenia danej sytuacji, zapoznania się ze specyfiką i problematyką określonej społeczności. Wielokrotnie specjaliści szkolni podejmują próbę zdiagnozowania danej sytuacji w klasie. Najczęściej chcą sprawdzić, z jakimi problemami zmagają się uczniowie.
Oczywiście diagnoza jest ważną częścią procesu, jeśli chcemy udzielić adekwatnego wsparcia czy wprowadzić zmiany. Jednakże ważne w tym wszystkim jest nieograniczanie się jedynie do ankiet, które najczęściej za zadanie mają uzupełnić uczniowie. Niestety mimo niechęci do takiej formy narzędzia, wciąż jest on dosyć powszechnie stosowany. Jednak, czy naprawdę tylko ankieta pozwala nam dać ogląd sytuacji? Jestem pewna, że nie. Dlatego w dzisiejszym wpisie skupię się na innych, alternatywnych metodach, które także mogą pomóc w rozeznaniu sytuacji.
Skupię się na narzędziu, które służy do zdiagnozowania ewentualnych trudności i problemów dostrzeganych z perspektywy uczniów. Jako członkowie społeczności mogą mieć inny, czasami szerszy ogląd na sytuację w społeczności klasowej. Warto ich zapytać o podzielenie się własnymi spostrzeżeniami. Zamiast ankiety proponuję schemat LABIRYNTU. Uczniowie zapisują swoje odpowiedzi w schemacie labiryntu. Labirynt stanowi symbol trudności i właśnie w takim schemacie zapisują obserwowane trudności. Następnie takie arkusze są zbierane i osoba przeprowadzająca badanie ankietowe zapoznaje się z nimi. Natomiast jeszcze przeprowadza rozmowę z grupą klasową odnośnie rozwiązywania poszczególnych problemów. Warto omówić takie etapy:
-nie możemy zająć się wszystkimi problemami od razu, ale pojedynczymi w odpowiedniej kolejności
-każdy ma swój udział w budowaniu atmosfery w klasie oraz może wpływać na zmianę jej, a przez to oddziaływanie może być zarówno pozytywne jak i negatywne (porównanie do metafory labiryntu, gdzie każdy musi wykonać wysiłek, aby wyjść z niego)
-jako grupa możemy zdziałać dużo dobrego, gdyż możemy połączyć nasze siły i podzielić się zasobami (podobnie jest w sytuacji wyjścia z labiryntu, gdy chcemy opuścić go i dzięki wsparciu innych może być to dużo łatwiejsze)
Taka metoda może być o wiele przyjemniejsza dla uczniów niż klasyczne badanie ankietowe. Ważny jest też sam narysowany LABIRYNT, który pozwala uosobić problemy z jego wizją. Zachęcam do skorzystania z tego narzędzia i poobserwować, co przyniesie.
Arkusz możecie pobrać w pliku:
Jeśli chcesz więcej takich twórczych pomysłów na cały rok to zapraszam zerknąć do mojej pozycji DOBRY ROK PEDAGOGA
0 komentarzy dla “Diagnozowanie w szkole. Czy to zawsze musi być ankieta?”