Pierwsze zajęcia są ważne. Może nie aż tak bardzo, jak pierwsze wrażenie. Uważam, że nawet jeśli z jakiś przyczyn nie udało się poprowadzić ich tak, jak planowaliśmy to przecież nie wszystko stracone.
W tym wpisie szczególnie skupię się na zajęciach indywidualnych bądź tych prowadzonych w małej grupie. Do takich zajęć zalicza się chociażby rewalidację czy cały szereg zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1. Idziemy razem!
Dobrze na tych pierwszych zajęciach podziałać wspólnie. Może być to przestrzeń na wzajemną wymianę myśli i oczekiwań. Dziecko może być ciekawe, może mieć pytania i wątpliwości. Warto, aby w trakcie tych zajęć była możliwość poznania siebie, ale też określenia, co będziemy robić.
2. Ja i ty, czyli my
Takie zajęcia zawsze mają jasno określone cele, które realizuje się na przestrzeni miesięcy. Oczywiście działanie każdej osoby jest ważne. Dziecko i prowadzący wzajemnie współpracują, a współpraca to wspólna praca. Ze starszym uczniem można otwarcie o tym porozmawiać, młodszy może chcieć zobaczyć realne i namacalne efekty. Owocem tych prac więc zawsze może być coś, co zostanie do domu.
3. Słucham Cię i słyszę.
Myślę, że na tych zajęciach jest niesamowity przywilej poznać bliżej ucznia, pobyć, poobserwować, określić kierunek. To wszystko może pomóc w bieżącej wspólnej pracy. Cele i plan są schematami, warto obserwować i rozeznać, jakie działania uczeń woli bardziej. Wiem, że często demonizuje się karty pracy. Ja jednak uważam, że wybór możemy zostawić dziecku. To pozwoli na najlepsze dopasowanie narzędzi.
4. Moje maksimum, to nie Twoje
Czasami zapędzamy się w tym, że chcemy dać dziecku dużo, wspierać, aby efekty były jak najszybsze. Czasami jednak to nie o to chodzi. Obserwuj i bądź. Ja się uczę, że często mniej znaczy więcej. Efekty nie muszą przyjść od razu, ale to nie znaczy, że ich nie będzie.
5. Zasadźcie wspólne drzewo.
Pamiętajcie, że Wasza wspólna praca może przynieść najlepsze efekty. Drzewo na początku potrzebuje, aby je zasadzić, ale potem rośnie samodzielnie, gdyż na początku ktoś zatroszczył się o nie.
Zostawiam Wam plik, który uzupełnijcie na pierwszych zajęciach. Możecie skorzystać z sugestii zapisanych bądź według własnego pomysłu uzupełnić dostępny szablon.
Jeśli szukacie materiałów pomagających uczniom poznać siebie i odkryć zasoby polecam mój pakiet, który właśnie poświęcony jest tym treściom. Karty na zajęcia emocjonalno-społeczne dla klas 4-8 – POZNAJĘ SIEBIE
0 komentarzy dla “Pierwsze zajęcia, czyli sadzimy wspólne drzewo.”