Zanim nastąpi koniec roku szkolnego specjalistów czeka zmierzenie się z dokumentacją szkolną.
Warto zaplanować niektóre działania wcześniej, aby przy końcówce roku nie musieć stresować się w wyniku nagromadzenia spraw i obowiązków. Można już teraz planować spotkania w związku z dokonaniem okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (tzw. WOPFU).
Pamiętajmy, że na takim spotkaniu powinni być obecni specjaliści oraz nauczyciele pracujący z uczniem jak i rodzice, którzy także mogą zaprosić specjalistów pracujących z dzieckiem poza terenem szkoły. Rodzice jak i kadra muszą zostać poinformowani o spotkaniu odpowiednio wcześniej.
Teraz skupię się na zawartości dokumentu, które wbrew pozorom nie musi być obszerna.
Co powinno znaleźć się w okresowej wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania dziecka?
Taki dokument stanowi zawsze podsumowanie odnośnie tego, co udało się zrobić, jakie uczeń dokonał postępy, jakie trudności mu towarzyszą i jak można usprawnić pracę w kolejnym roku szkolnym.
Taka ocena wedle zapisu z rozporządzenia powinna zawierać:
1)ocena działań (sukcesy, trudności, zauważone postępy)
Ocenę można podzielić na trzy główne grupy, które być może będą mogły ująć całokształt postępów i funkcjonowanie ucznia.
-sukcesy
Warto zwrócić uwagę na wszystkie sukcesy, które były owocem pracy ucznia i jego starań. Sukces nie powinien być ujmowany tylko w aspekcie edukacyjnym, ale także odnoszący się do sfery społecznej czy emocjonalnej. Należy ująć także sukcesy, które dziecko odnosi poza teren szkoły (np. sportowe). Jak wiemy mocne strony nie tylko odnoszą się do aspektu edukacyjnego i szkoła powinna wziąć pod uwagę całościowy obraz ucznia.
–trudności
Trudności wskazują na obszary w których uczeń ma możliwość osiągnąć pewne kompetencje i wedle obserwacji przy odpowiednim wsparciu i dostosowaniu uczeń może to osiągnąć.
Warto pamiętać, że analizując trudności bierzemy pod uwagę ograniczenia, które wynikają z orzeczenia i nie wszystkiemu uczeń będzie mógł sprostać.
Pisanie trudności może być wyzwaniem i ja zachęcam do tego, aby zrobić to na spokojnie w zespole z refleksją.
O trudnościach trzeba pisać, gdyż jest to ważne dla przebiegu terapii i oferowanej pomocy. Jednak zawsze pamiętajmy o tym, że każde zaburzenie ma pewną swoją listę specyficznych trudności, które są w nie wpisane.
UWAGA: Powyższy przykład ma wyłącznie rozbudzić refleksję, a nie ocenić lub podważyć kompetencje innego specjalisty.
-zauważone postępy
W tym aspekcie warto podkreślić wszystko to, co udało dostrzec się na przestrzeni roku nie tylko w sferze edukacyjnej, ale również w innych ważnych dla ucznia.
Jeśli w naszym odczuciu uczeń nie zrobił żadnych postępów, a wręcz widzimy niepokojące sygnały świadczące o pogłębieniu trudności także uwzględniamy taką perspektywę.
Jeśli potrzebujecie więcej wskazówek odnośnie dokumentacji jak i wsparcia w mądrym kończeniu pracy z dzieckiem zachęcam zerknąć w moją propozycję materiału.
Pedagogiczny pomocownik cz. 2- materiały pomagające zakończyć dobrze rok szkolny
0 komentarzy dla “Jak dobrze przygotować dokumentację końcoworoczną?”